Puutarha avuksi kriisin aikana

Puutarha ja luonto hoitavat ihmistä monin tavoin silloin, kun eletään vaikeita aikoja. Puutarhanhoito voi lievittää ahdistusta, parantaa mielialaa ja elvyttää jumiutuneita ajatuksia. On todettu, että se voi myös alentaa verenpainetta sekä stressihormoniksi kutsutun kortisolin tasoa elimistössä. Näin muistuttaa psykiatri ja psykoterapeutti Sue Stuart-Smith Gardens Illustrated -lehden haastattelussa.

Sue Stuart-Smith on juuri julkaissut kirjan, joka käsittelee puutarhan mieltä hoitavaa vaikutusta. The Well Gardened Mind käsittelee tosielämän tarinoin sitä, millä tavoin sekä luonto että puutarha vaikuttavat terveyteen ja hyvinvointiin. Erityisesti nyt, kun lähes koko maailma elää koronapandemian vuoksi eristynyttä arkea, on tärkeää löytää tukea jaksamiseen omasta lähiympäristöstä.

Miten luonto ja puutarha hoitavat mieltä?

Stuart-Smith toteaa, että osa puutarhan hyvinvointia lisäävistä vaikutuksista tapahtuu tiedostamatta. Paitsi että ahdistus lievittyy ja stressaantunut mieli saa hoivaa, kosketus ja kontakti maaperään on olennainen. Mullan käsittely altistaa ihmisen erilaisille hyville bakteereille, jotka voivat tukea immuunijärjestelmää. Tietyillä bakteereilla voi tutkimusten valossa olla jopa vaikutuksia serotoniinin tuotantoon ja sitä kautta mielialaan ja jaksamiseen.

Kasvun seuraaminen sinänsä on voimaannuttavaa ja valaa uskoa siihen, että kaikki järjestyy. Tällä on merkitystä erityisesti silloin, kun eletään keskellä kriisitilannetta ja poikkeusoloja. Puutarhanhoito keskittää ajatuksia käsillä olevaan hetkeen ja myös tulevaisuuteen positiivisella tavalla, Stuart-Smith sanoo. Se antaa suoran kontaktin siihen, miten elämä toimii ja jatkuu kaikesta huolimatta. ”Gardening is a hopeful act.”

Stuart-Smithin mukaan ihmisten tarve esimerkiksi tehdä kylvöjä ja huolehtia kasveista on nyt suuri. Ilmiö on tuttu erilaisista kriisitilanteista ja samoja havaintoja on tehty aiemminkin erilaisten luonnonkatastrofien ja sotien jälkeen. Ilmeisesti on niin, että ääritilanteissa ihminen vaistomaisesti kokee tarvetta kytkeytyä osaksi luontoa.

Neljä neuvoa arkeen

  • Ota kaikki hyöty irti omasta puutarhasta. Se on hyvää vastapainoa ajalle, jota vietetään nyt paljon ruutujen ääressä.
  • Luo puutarha sisälle, mikäli sinulla ei ole omaa pihaa. Kasvata yrttejä ikkunalaudoilla ja hanki uusia ruukkukasveja. Kuuntele tallenteina linnunlaulua ja muita luonnon ääniä.
  • Mahdollisuuksien mukaan ulkoile joka päivä paikassa, jossa on puita ja muuta vihreää luontoa tai puutarhaa. Anna mielesi kokea kiitollisuutta ympäröivästä luonnosta.
  • Löydä oma sisäinen rauha ja anna luonnon auttaa sinua tässä.

Lähde: Gardens Illustrated

Kuvat: Maija Astikainen, Hanna Marttinen, Teija Tuisku

Vastaa:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.