Rentouttavan paljuhetken jälkeen lihakset hierotaan itsetehdyllä kipuöljyllä.
Rentouttavan paljuhetken jälkeen lihakset hierotaan itsetehdyllä kipuöljyllä.

Yrttitarhan apteekki

Puutarhatöissä kipeytyneitä lihaksia hellitään luonnon ja kasvimaan yrteistä valmistetuilla salvoilla ja hauteilla. Tulehdusta lievittävää lehtivihreää levitetään myös leivän päälle.

ensimmäiset oppimani puutarhaniksit eivät liittyneet siementen kylvösyvyyksiin tai maan ravitsemiseen, vaan lapiointiasentoon. Huomasin nopeasti lehmänlantaa kottikärryihin nostellessani, miten tärkeää on vaihdella lapiokättä tasaisin väliajoin.

Opettelin käyttämään myös haraa ja kuokkaa vasurilla, ja vältin monet toispuoleiset kivut ja jumit. Teen edelleen työt naisvoimalla, eikä siitä tulisi mitään jos en antaisi kropalleni yhtä paljon huomiota kuin kasvimaalleni. Kitkemisen lomassa pidetyt joogatuokiot ja puutarhatöiden jälkeen tehdyt kävelyt sekä lämpimät kylvyt ovat herkkua lihaksille.

Joskus kipu kuitenkin yllättää. Muistoihini on painunut kuva mummolan vessanhyllyssä säilytetystä, sinisille kurkkupastilleille tuoksuvasta salvasta. Samanlainen ihmetuote tuli myöhemmin tutuksi tiikerisalvan muodossa Aasian kiertomatkoillani. Siellä vannotaan paikallisista kasveista, kuten kamferipuusta ja mausteneilikasta saataviin parantaviin öljyihin.

Amazonin sademetsä puolestaan tarjoaa jättimäisen luontoapteekkinsa tiskiltä apua kolotukseen esimerkiksi guaranalla ja kissankynnellä, joita saa meilläkin luontaistuotekaupoista.

Pohjoinen luontomme on myös pullollaan raaka-aineita, joista voi loihtia särkylääkkeitä omaan luonnonlääkekaappiin. Terapeuttista hierontaöljyä tehdään uuttamalla puhtaaseen öljyyn kipua lievittävien kasvien, kuten ukontulikukan, kuismien ja mesiangervon kukkia. Rosmariinin eteeriset öljyt piristävät verenkiertoa ja rentouttavat jännitystä.

Helpotusta jomotukseen antavat viileyden tai lämmön tunnetta tuovat kasvit, kuten mentolia sisältävät mintut ja kapsaisiinia sisältävät chilipaprikat. Tulehdusta lasketaan valkosipulilla, mutta jos treffeille pitäisi päästä, on vähemmän tuoksuva, Suomessakin kasvihuoneessa menestyvä mausteinkivääri miellyttävämpi vaihtoehto öljyä terästämään.

Keväisin puutarhuri saa kolotuksen lisäksi kumppanikseen ikuisen nälän. Proteiinia on nautittava riittävästi, jottei kesäkuun alussa ole jo ihan naatti, vaikka kylvötalkoot ovat vasta edessä.

Ennen kuin kasvimaa alkaa tuottaa kaaleja, herneitä, härkäpapuja ja muita proteiinipommeja, voi keittiöpuutarhassa idättää versoja. Keittojen ja kastikkeiden sekaan on hyvä lisätä edellisvuoden sadosta tehtyjä siemen- ja papujauheita.

Lihakset kiittävät myös reilusta määrästä lehtivihreää. Illalla nautittu kuppi kuumaa teetä oman puutarhan rentouttavasta kamomillasaunioista tai kipua lievittävästä siankärsämöstä tekee terää ennen nukkumaanmenoa.


Kolottajan linimentti

Särkyä lievittävä linimentti on oiva lisä puutarhurin ensiapulaukkuun. Jo omasta ryytimaasta löytyy usein hyvä kombo kipu-uutetta varten – rosmariini ja mintut kannattaa kerätä kuivumaan pahan päivän varalle. Takapihan koivusta ja katajasta voi puolestaan nyppiä vähän lehtiä, neulasia ja marjoja mukaan helpotusta tuomaan

Kuivattuja kasveja uutetaan ainakin neljän viikon ajan vähintään 40-prosenttiseen alkoholiin. Jos tuotteeseen halutaan viilentävä efekti, sekaan voi lisätä pikkiriikkisen mentolikiteitä uuttumisen jälkeen. Siivilöityä alkoholiuutosta suihkitaan tarpeen tullen pienestä suihkepullosta suoraan kipeille lihaksille.


Magnesiumia

Kumppanuuskasveista, pavusta ja kurpitsasta saa magnesiumin ja proteiinin täyteisiä siemeniä. Jos kotoa löytyy kovaa käyttöä kestävä tehosekoitin, voi kuivatuista siemenistä murskata pienissä erissä jauhetta, joka sopii lihaskipuisen viherpeukalon keittojen ja kastikkeiden suurustamiseen.


Tarhurin tiikerisalva

Thaimaan matkan sijaan voit tehdä retken lähimmälle ojanpientareelle, mistä löydät upeat ainekset omaa kipusalvaa varten. Särkyyn tepsivien mesiangervon, siankärsämön, ukontulikukan ja kuismien sinfonia yhdessä kasvihuoneeseen nahistumaan jääneiden chilipaprikoiden kanssa saattaa tuoda helpotuksen kesän aikana hankitulle lihaksiston burn outille. Jos olet onnistunut mausteinkiväärin juurakon kasvattamisessa, sujauta sekaan sitäkin.

2 dl kotimaista rypsiöljyä

0,5 dl raastettua mehiläisvahaa

1 dl kuivattuja yrttien kukkia

1 rkl kuivattua chilipaprikaa

1 rkl kuivattua mausteinkiväärin juurta

Silppua kuivatut yrtit, mausteinkivääri ja chilipaprikat. Sekoita kasvisilppu yhdessä mehiläisvahan kanssa öljyyn ja kuumenna liedellä vesihauteessa parin tunnin ajan. Siivilöi seos lopuksi ohuen kankaan läpi, purkita ja laita viileään jähmettymään. Voit käyttää salvaa joko kylmänä tai lämmittää sen uudelleen vesihauteessa juuri ennen rentouttavaa hierontaa.

Proteiinia nopeasti

Proteiinipitoisen sinimailasen syömisestä löytyy merkintöjä jo tuhansien vuosien takaa. Sen lisäksi, että se on mahtava maanparannuskasvi, sen versoja pidetään lihaksistoa kasvattavana ravintona. Aloita ikkunalaudallasi oma versopuutarha, niin saat helposti imeytyvää energiaa jo parissa päivässä.


Lehtivihreää

Joskus kaikkein vaatimattomimman näköiset lehtivihannekset ovat parasta ravintoa. Klorofyllin nautiskelu päivittäin laskee kehon tulehdusta ja palauttaa rasittuneet lihakset taas rennoiksi.


Rento tee

Kamomillan ja laventelin kasvattaminen palkitsee puutarhurin, jonka lihaksia ja hermoja kiristää. Rentouttavan yrttiteen valmistat hauduttamalla teelusikallisen verran kamomillan ja laventelin kukkia kupillisessa kuumaa vettä vartin verran.


Viljele proteiinipitoisia vihanneksia pitääksesi lihakset tyytyväisinä.Viljele proteiinipitoisia vihanneksia pitääksesi lihakset tyytyväisinä.
Kun puutarhatyö tehdään lihasvoimin, kropalle pitää antaa yhtä paljon huomiota kuin kasvimaalle.Kun puutarhatyö tehdään lihasvoimin, kropalle pitää antaa yhtä paljon huomiota kuin kasvimaalle.